Zaterdagmiddagmuziek 25-08-2018

Op zaterdag 25 augustus vindt er in de  Gertrudiskerk in Bergen op Zoom weer een vrij toegankelijke “Zaterdagmiddagmuziek” plaats, georganiseerd door de Gertrudis Cultuurstichting. (GCS). Al heel wat jaren worden de orgels van de Gertrudiskerk, in het bijzonder het landelijk befaamde Ibach-orgel, tijdens vieringen, concerten of anderszins veelvuldig bespeeld. Naast grote, zelfs internationale beroemdheden is er ook ruimte voor gevorderde conservatorium-orgelstudenten en onvermoede, onmiskenbaar talentvolle (regionale) musici. GCS heeft contact gelegd met een aantal conservatoria en zoekt naar regionale talentvolle musici.

Het orgelconcert van zaterdag 25 augustus, een z.g. “Zaterdagmiddagmuziek”, is een voorbeeld van het laatstgenoemde. Al enkele jaren gaven de op Tholen wonende organisten Corné Jopse en Cornelis den Ouden in hun omgeving al met veel succes orgelbespelingen, reden om ze alle ruimte te geven hun vaardigheden aan het Ibach-orgel van de Gertrudiskerk in Bergen op Zoom te laten horen. Inmiddels hebben ze beiden één jaar orgelstudie aan een conservatorium achter de rug en ze verheugen zich op het concert in Bergen op Zoom.

SONY DSC
Corné Jobse (voor) en Cornelis den Ouden (achter), studerend op het Ibach-orgel.

Corné Jopse (1994) kreeg op 12-jarige leeftijd zijn eerste orgellessen bij Lené de Graaf te Sint-Maartensdijk en vervolgens bij André de Jager te Papendrecht. Hij bereidde zich voor op een vakopleiding en kreeg daarom les van Henco de Berg. Sinds 2017 studeert hij hoofdvak orgel aan het Conservatorium van Gent met als orgeldocent Ignace Michiels. Daarnaast volgt hij bijvaklessen koordirectie en kamermuziek. Regelmatig treedt Corné op als solist en als begeleider.

Cornelis den Ouden (1997) begon op 8-jarige leeftijd met het volgen van orgellessen. Zijn docenten waren Jan-Hendrik Versluis, Gerben Maurik en Adriaan Hoek. Voorbije jaren nam hij deel aan orgelconcoursen en won daarbij prijzen in Oude-Tonge en Maassluis. Sinds 2017 studeert Cornelis orgel aan het Codart Conservatorium in Rotterdam bij Ben van Oosten met als bijvakken piano en basso continuo. Hij was resp. is organist in Poortvliet en Sint-Maartensdijk en begeleidt koren op zowel orgel als piano.

Elk van beide organisten neemt een half programma voor zijn rekening. Duitse componisten als J.S. Bach, G. Merkel, J. Rheinberger (Fuge Chromatica uit de 4e sonate) en M. Reger (Toccata op.80) komen aan bod maar o.a. ook Franse. Zo klinkt van L. Vierne “Caprice” uit de Suite de Fantaisie en van J. Langlais “Acclamations”. Een gevarieerd aanbod dus aan orgelmuziek uit de 18e t/m de 20e eeuw. Het concert zal ongeveer een uur duren. Naar believen kan men ook een deel van het concert bijwonen.

Het concert begint om 16.00 uur. De entree is vrij; bij het verlaten van de kerk is er een collecte ter bestrijding van de kosten. De gebruikte kerkingang is die aan de zijde van de Kerkstraat. In de orgelinformatiehoek bij de ingang van de kerk zijn  cd’s en diverse lectuur verkrijgbaar. Tevens gratis mee te nemen folders én, nog ruim voorradig, de Orgelmagazine 2018 van de Brabantse Orgelfederatie.