« Alle Evenementen

• Dit evenement is voorbij.

Orgelconcert b.g.v. Daan Manneke 80 jaar

24 november, 2019, 16:00 - 17:15

€8,

Op zondag 24 november vindt in de Gertrudiskerk in Bergen op Zoom een orgelconcert plaats, als gewoonlijk georganiseerd door de Gertrudis Cultuurstichting (GCS). Concertgever is de organist Janno den Engelsman met medewerking van de sopraan Sang Mee. Het concert maakt onderdeel uit van de vele evenementen die landelijk bij gelegenheid van de 80e verjaardag van de componist Daan Manneke zijn/worden georganiseerd. Manneke is één van de belangrijkste hedendaagse Nederlandse componisten en hij heeft een bijzondere binding met de Gertrudiskerk waar hij van 1958 tot 1968 organist was.

Janno den Engelsman wisselt in het concert aan het Ibach-orgel composities van Daan Manneke af met muziek van J.S. Bach (1685-1750) en van Jan Pietersz. Sweelinck (1562-1621). Van Bach klinken zowel het Preludium en Fuga in e (BWV 533) als dat in C (BWV 547) en van Sweelinck diens Fantasia Chromatica. Van Manneke wordt het veel gespeelde meerdelige werk “De zonne rijst” uitgevoerd en als inleiding op het werk van Sweelinck zijn “Evocatione”. De sopraan Sang Mee zingt met orgelbegeleiding “Bonum est confiteri Domino”, een motet voor vrouwenstem en orgel. Het concert wordt besloten met vier delen uit het in 2011 door Manneke in opdracht geschreven veeldelige orgelwerk “Spatium”, gecomponeerd bij gelegenheid van de ingebruikname van het gerestaureerde Ibach-orgel. Het werk is geïnspireerd door muziek van de in de late 15e eeuw aan de Gertrudiskerk werkzame beroemde componist Jacob Obrecht (1457/8-1505). De motetten “Parce Domine” en “Omnis Spiritus laudet Dominum” van Obrecht waren de bron waaruit de componist voor “Spatium” putte.

De organist, klavecinist en beiaardier Janno den Engelsman, organist-titularis van de Gertrudiskerk, zal het Ibach-orgel bespelen. Hij is een veelgevraagd musicus als concertgever en als begeleider van koren en ensembles. De sopraan Sang Mee, geboren in Seoel, studeerde viool en zang aan het koninklijk Vlaams conservatorium van Antwerpen. Ze verleent medewerking aan diverse koren en orkesten en trad als solist onder meer op samen met Brabantse koren zoals het Tilburgs Vocaal Ensemble, het Oisterwijks Kamerkoor en met de Cappella Breda. Twee jaar geleden nam Daan Manneke afscheid van laatstgenoemd kamerkoor waarvan hij de oprichter en vele jaren de dirigent was.

Het bijzondere concert begint om 16.00 uur. De gebruikte kerkingang is die aan de zijde van de Kerkstraat. De entreeprijs voor het concert bedraagt met inbegrip van een programma € 8,—. Als vanouds genieten de “Vrienden van het Ibach-orgel” 50% reductie op de entreeprijs. Allerlei informatie over orgels in het algemeen en over die van de “Orgeltuin” Gertrudiskerk in het bijzonder is verkrijgbaar, evenals diverse cd’s die van het Ibach-orgel inmiddels gemaakt zijn.

Datum:
24 november, 2019