• Dit evenement is voorbij.

Requiem van Mozart door HMR

2 november, 2019, 19:00 - 20:15

Op zaterdag 2 november a.s., Allerzielen, zal de Eucharistieviering van 19.00 uur in de Gertrudiskerk op een wel heel bijzondere manier door HMR muzikaal worden verzorgd, namelijk met het beroemde Requiem van Mozart. In 1969, bij de herdenking van het feit dat Bergen op Zoom 25 jaar geleden werd bevrijd, voerde HMR het werk eerder uit: in concertvorm en destijds met begeleiding van alleen orgel. Nu, bijna exact 50 jaar later, mede bij gelegenheid van 75 jaar bevrijding van Bergen op Zoom, wordt het werk weer uitgevoerd, bovendien in de liturgische context van de viering van Allerzielen en tevens nu ook mèt begeleiding van orkest.

Het Requiem in d van W.A. Mozart (1756-1791), KV 626, is kort voor het overlijden van de componist geschreven en kon zelfs niet door hem worden voltooid. Het werk werd na zijn dood, met behulp van fragmenten van Mozart en met de kennis van wat zijn leraar voor ogen stond, door zijn leerling Franz Xaver Süssmayr (1766-1803) gecompleteerd.

Het Requiem is geschreven voor koor, soli en een uitgebreide orkestbezetting. HMR zingt en speelt o.l.v. Koert Damveld; de vocale solisten zijn Florien Hilgenkamp (s), Boukje van Gelder (a), Arco Mandemaker (t) en Rob Daane (b).

Voorgangers bij de viering zijn pastoor Paul Verbeek en de diakens Anton Jansen en Jan Foesenek.

De Eucharistieviering is natuurlijk vrij toegankelijk.                                  Na afloop van de viering kan men in de collecte bijdragen om in de gemaakte hoge kosten tegemoet te komen.

Datum:
2 november, 2019